torsdag 28 oktober 2010

Onödigt värre

Idag var jag och Celine hos familjerätten och skrev under faderskapet. Vår donator skrev under att det är han som är den biologiska pappan till Celine så att min fru nu kan ansöka om adoptionen. Utan detta lilla papper kan det bli näst intill omöjligt att få igenom adoptionen.

Jag tycker att det är lite stört att skriva sådana papper jag menar han kommer inte att ha någon stor roll i hennes liv. Det är inte ett papper som gör dig till förälder utan det är dina handlingar som gör dig till förälder. Vem har nytta av att han har skrivit under detta papper? Inte jag eller min fru och fram för allt inte Celine. Det är enbart för att det måste finnas en pappa till barnet enligt den svenska lagen. Men när pappan inte är intresserad av att vara pappa vad gör man då? Jo då måste han skriva under ändå för att det ska vara så. Jag hoppas på att lagen skulle ändras så att man inte behöver böka så mycket. Det vore mycket bättre om de som vill vara föräldrar till barnet får vara det istället för en massa formellt skräp.

Hur som haver så hoppas jag på att adoptionen går igenom smärtfritt. Så att jag och min kärlek kan få stå som vårdnadshavare på vår dotter, eller jag står där redan men att hon kan få stå som den andra vårdnadshavaren. Det viktigaste är ju att Celine har kärlek omkring sig och människor som älskar henne istället för människor som är runt henne bara för att det står på ett papper.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För barnens skull är det inte alls "onödigt" att det finns papper på vem som är deras (biologiska) föräldrar, dessutom är det viktigt ur rättsäkerhetssynpunkt att inte barn kan adopteras lite hipp som happ. När sen nu adoptionen trätt i kraft så är både ni och den som donerat, juridiskt helgarderade för all framtid från alla ev framtida krav på vårdnad eller underhåll från varandra.
Tänk postivt istället och var glad att denna möjlighet finns överhuvudtaget.

Heffa sa...

Ni vet att jag finns här om det behövs!!

Kram