söndag 2 september 2007

Klart snubben skulle ha moral.

På mitt jobb har vi till vana att göra små tjänster till våra vårdtagare som egentligen inte är beviljade av högre människor. De där människorna som sitter och bestämmer hur sjuka de är som vi tar hand om. Ni ska veta att det är inte så lätt att få hjälp alla gånger. Men i varje fall då så skulle jag handla cigaretter åt en av tanterna idag. Det går ju fort tänkte jag för mig själv jag springer bara in på ica. Så jag går fram till kassan och ska köpa cigaretterna plötsligt säger kassörskan jag måste få din legitimation. Va? Vad är det här tänker jag och tar fram mitt jobblegg. Nej den duger självklart inte för hon måste få veta hur gammal jag är. Irriterat går jag ut ur ica och försöker leta fram ett lätt byte som kan gå och handla ciggen åt mig, och plötsligt har jag förvandlats till en fjortis. Jag går fram till ett fyllo och hans fru och berättar hur det ligger till att jag är på jobbet och kassörskan säljer inte cigg åt mig om jag inte visar legg. Då säger fyllot att det går emot hans moral!! Vilken jävla moral tänker jag då? Jag är ju för fasen på jobbet jag går inte frivilligt i de kläderna annars heller!

Mitt sista hopp är min kollega som är inne i lokalen, men hon tror att jag skojar så jag blir tvungen att gå och hämta mitt legg från lokalen. När jag kommer in så säger hon ännu en gång att jag trodde verkligen att du skojade. Nehe du får jag fram och rycker ut legget ur väskan. Går tillbaka till ica och går till samma kassa. Här har du säger jag och tar fram legget får jag fråga hur gammal du är själv föresten? Jag är 19 svarar tjejen. VA! 19. Jag är ju sju år äldre kom igen sju jävla år. Jag la inte fram det så riktigt åt henne men hon poängterar att vi får be legg på alla under 30. Det är tydligen en ny regel. Jaha och regler är till för att brytas, men men det tyckte inte fjoll kassörskan eller fyllot så jag är nog ensam om det.

Så jag fick ciggen tillslut, men det som irriterar mig mest är att jag röker ju inte ens själv. Jag hatar cigaretter och folk som röker en i ansiktet. Sen är det irriterande att den 19 åring har rätt att fråga legg på mig. Hon måste ju fasen sett att jag var äldre än hon.

-finula, less på moralfyllon och 19-åringar-

Inga kommentarer: