söndag 27 maj 2007

dåtid, nutid och framtid


Det enda som dessa ord har gemensamt är nog att de handlar om tid. Annars så är de totalt olika. Det sägs att man ska leva i nuet, att man ska vårda det som man har och inte tänka så mycket på det som varit och det som komma skall. Hur lätt är det att göra så som man skall? Betyder det att man ska släppa allt annat bara för att tänka på nuet? Det finns ett välkänt citat också som speglar detta sätt att leva på..

Om man står med ett ben i det förflutna och ett i framtiden, då pinkar man faktiskt på nuet.

Ja så är det nog. Men hur lätt är det att följa detta sätt att leva på? Jag har försökt det ska ni veta. Jag har trampat hårt i marken varenda gång jag lyckas tänka på framtiden för mycket. Ibland kan jag sväva i drömmarna bakåt också, och tänka på allt som har varit. Jag har många minnen som jag kan ligga och tänka på i flera timmar. Det handlar nog mycket om en balans, att balansera sig fram mellan dessa tidpunkter är nog det viktigaste. Jag menar att jag måste väl få planera inför framtiden? Hur skall det annars sluta? Men å andra sidan kan man hävda att allt som från och med i morgon är framtid.

När jag tänker på min framtid tänker jag att där finns det hopp. Där kommer allting att bli bättre, men å andra sidan så är mitt liv inte så dåligt nu heller. Det är väl bara känslan av att vilja komma framåt med något. Just nu känns det som om jag bara trampar i samma spår om och om igen. Jag vill bli klar med min examen, ha ett jobb och hitta en bra lägenhet. Men men det kommer. Jag lever tyvärr hellre där än här.

I dag har jag lyckats leva i nuet hela dagen jag är riktigt stolt! Ändå så tror jag att det ska finnas en balans mellan dessa och att det är då som man kan säga att man är nöjd med nuet.

Inga kommentarer: