onsdag 30 maj 2007

Telefonförsäljare



Om det är något som irriterar mig så är det telefonförsäljare. Dessa verkar tro att jag har all tid i hela världen att sitta och prata med dem! Men ärligt jag hatar att bli uppringd och ifrågasatt över saker jag inte har en aning om. Frågor som vet du vem du har som el leverantör, hur mycket betalar du för ditt bredband eller skulle du vilja byta telefon leverantör Kom igen vem har koll på allt det här? Eller är det mina vuxen poäng som tar stryk nu igen? Jag skulle inte kunna bry mig mindre har jag lust att svara till dem och slänga på luren men det gör jag inte. Det är något i mig som hindrar mig från att göra så.

Ibland så brukar jag bara svara hallå i telefonen när det ringer då passar jag på att dra en vitlögn om att hon som tar hand om sådana saker inte är hemma.. det får mig att känna mig lite dålig men det är det värt! Det får mig även känna mig som sambo även om jag inte är det. Gårdagens telefonförsäljare tog i varjefall priset, han ringde vid 21 tiden och skulle pracka på mig Dagens Nyheter. Nja hmpf jag vill inte ta den diskussionen vid den tiden för min hjärna har slutat fungera så sent. Så jag sa att nja nej jag vill inte ha den. Då skulle han minsann sitta och prata med mig tills klockan blev 21 så att ja lyssna nu att han skulle vinna en hamburgare! Ja visst tänkte jag babbla på du för jag tänker minsann inte ha Dagens Nyheter och det gjorde han. När jag släppt tanken på att han var en telefonförsäljare så verkade han ganska trevlig, jag blev faktiskt lite snopen när han påpekade att klockan redan var 21 och att det var dags att lägga på. När vi hade lagt på så blev jag lite nyfiken på om han fick sin hamburgare eller inte, men förmodligen. Så vi båda vann på det, jag slapp Dagens Nyheter och han vann en hamburgare.

På tal om det där med vuxenpoäng hit och dit. på många blogar tas just det ämnet upp, hur många vuxen poäng alla har. Men hur mäter man sådant? Hur mäts vuxenhet? För min del handlar det om situationer som jag utsätt för, jag anser att genom mitt handlade kan man se om jag är vuxen eller inte. Och det ska ni veta det kan skifta från situation till situation. Vissa påstås att vuxen poäng får man när man äger saker. Så som lägenheter, bilar, lån osv. Varför är det bara materiella saker som ger poäng? Allt det som händer i tankarna då? Vårt dagliga liv? Våra val mellan olika saker? Ger det inte några poäng om man städar, tar hand om hushållet, studerar på högskola och jobbar? Nej kanske inte även om jag vill intala mig själv det. Vem har föresten frågat om jag vill ha några poäng? Men ja lite vuxen skulle det vara kul att känna sig i allafall ibland.

5 kommentarer:

Heffa sa...

Det ringde två olika hit igår också, den ena ringde ang att byta bredband. Här skall du få ett tips om hur du blir av med dem: var en upphakad grammofonskiva! "Nej, tack jag är inte intresserad!" "Men du får det här!" "Nej, tack jag är inte intresserad!" Efter några gånger ger de sig. Om man som du säger att innehavaren inte är inne kommer de ju bara att ringa upp igen. GRAMMOFONSKIVAN!!! Funkar alltid! Och även i många andra situationer! Testa!

Ha det bra!

Kram

finula sa...

ok ska prova den nästa gång de ringer... ja det är ju det som är problemet att de ringer en gång till, och det är ju inte det jag vill.

kram

Anonym sa...

Skaffa hemligt nummer om du inte vill att de ska ringa.

Sen har jag rätt svårt för att vara otrevlig mot dem, eftersom de allra flesta som jobbar med sådant bara gör det för att det inte finns några andra jobb att få. Har själv jobbat som det (i typ 2 veckor, men ändå) och det var hemskt hur folk betedde sig mot en. Jobbet är ju nästan alltid provisionsbaserat också, vilket förklarar varför en del är så på.

Men grammofonskivan kanske kan funka... heh.

Vad gäller vuxenpoäng så är det ju inte bara materiella saker som räknas, men de är de sakerna som är lättast att "sätta fingret på".

Testa dig själv här:
http://www.vuxenpoang.se/vuxenformular.asp

Moaha.

Heffa sa...

Vad händer med inläggen?

Hoppas allt är bra!
Sköt om dig!

Kram

finula sa...

Tack mizaru måste se hur många vuxenpoäng jag lyckas skrapa ihop...

Ja det är klart att det inte är lätt att vara telefonförsäljare heller men påfrestande när det är tre som ringer efter varandra

Ja Heffa det kommer det kommer ;)