tisdag 6 november 2007

Ord och mening

Vilket värde lägger du i dina ord? Hur tänker du när du väljer att använda ett ord i stället för ett annat? Tänker du något eller häver du ur dig orden bara utan eftertanke? Jag älskar ord jag tycker ord är det bästa som finns med ord kan man uttrycka så mycket. Du kan eller jag kan uttrycka sorg jag kan uttrycka glädje ja allt i princip. Jag tänker länge på de ord jag använder, att skriva använder i stället för att säger är också ett val kanske inte så otroligt svårt val med tanke på att använder passade bättre in i meningen än ordet säger. Men om jag inte skulle tänka så utan kanske använda ordet säger istället för använder då kanske det skulle bero på att jag inte kan innebörden av ordet använder för det kan användas både när man talar och skriver säger kan ju inte det.

Ett ord som jag tycker är väldigt mäktigt och starkt är ordet förlåt, för när någon säger förlåt så betyder det för mig att den människan aldrig kommer göra om samma sak igen det är för mig underförstått man ska inte använda det ordet om man inte vet vad det betyder. Folk som använder det ordet utan att tänka på innebörden gör mig irriterad. Jag var tillsammans med en tjej förut som sa förlåt varenda eviga gång hon hade slagit mig eller sagt något elakt. Ganska fort så lärde jag mig att hennes förlåt inte var ett förlåt utan hennes mening med ordet var mer ojdå. Hon gjorde mig otroligt irriterad för hon använde ordet fel, det berättade jag självklart inte för henne för det hade jag aldrig vågat.

Sen så finns det typiska snäll ord som jag tycker att du är söt ja det är trevligt men om någon skulle säga att jag tycker att du är ful så skulle förmodligen alla inklusive jag bli lite smått irriterade. Ja nog om det, för att övergå till mitt problem. Jag har en klasskompis som sa något väldigt konstigt till mig idag när vi skulle skiljas hon sa bokstavligen vi ses på torsdag sugar. Anledningen till att jag vet det så bra är att jag hävde ur mig ett va vad sa du? och då sa hon det igen. Nu har jag då gått omkring och undrat vad hon menade med det, vad ville hon säga att jag ser ut som socker eller sa hon det bara som jaja hej då vi ses. Jag önskar att hon inte sagt det för då hade jag inte tänkt på det så mycket men i och med att hon sa så så har jag gått omkring på jobbet nu ikväll och undrat vad hon menade. Jag funderade ett tag på att fråga henne på torsdag men det skulle kännas lite skumt om hon nu bara hävde ur sig det så minns hon förmodligen inte ens det och då skulle jag se ut som ett fån och det vill inte jag. Min plan är därför att inte försöka tänka på det så mycket och det går ju jättebra det ser ni väl?

Nä om fler skulle förstå innebörden i de ord de använder så skulle inte jag behöva sitta här och grubbla över vad hon menade utan istället gå och lägga mig så att jag är någorlunda pigg i morgon.

-finula, vill inte bli kallad för sugar av sina kursare-

1 kommentar:

Heffa sa...

Hej hej!!

Är hemma och har försökt att ringa dig!
Hoppas att allt är bra!

Kram vännen