fredag 2 november 2007

konsten att tänka först och tala sen

Jag jobbade i onsdags och råkade ut för en väldigt obehaglig situation. Jag jobbar ju som jag förut sagt i hemtjänsten som timvikarie och det gör även andra bland annat den här personen som gjorde att jag kände mig instängd i en obehaglig situation. Han den där andra personen jobbar också som timvikarie men skillnaden mellan oss är att han tillskillnad från mig då har ett yrke, han är färdig lärare och har en tjänst på en skola. Jag däremot har hemtjänsten att vända mig till eller lärarjouren där jag för tillfället inte kan jobba så mycket på.

Han påpekade under onsdagskvällen att han tyckte att det var orättvist att jag fick alla passen och han inte fick några alls eller fram för allt fick han inte lika många som jag. När jag då påpekade att han faktiskt till skillnad från mig hade ett annat heltidsjobb så tyckte han att det inte hade med saken att göra för han har minsann jobbat där i 12 år och försökte då antyda åt mig att det hade minsann inte jag om jag nu för en sekund hade inbillat mig det. Vilket jag självklart inte hade för jag vet mycket väl att jag inte jobbat där så länge. Det som irriterade mig mest var hans fråga om vi kunde dela på mina pass varvid det började koka inuti mig men i och med att det inte är någon bra metod att börja skrika på varandra så log jag bara mitt sammanbitna leende och suckade tyst.

Han avslutade hela sitt nummer med att säga att han minsann skulle ringa till chefen och klaga ja gör du det tänkte jag för mig själv jag tror inte att det funkar. I torsdags nämnde han inte saken en enda gång och nyfiken som jag är så undrar jag om han hade pratat med chefen men det frågade jag inte.

Det som gör mig mest irriterad är att han hade mage att ta upp det med mig, vad kan jag göra ska jag sitta och bestämma vilka pass jag ska få och vilka han ska få? Om de erbjuder mig pass så tar jag väl de för jag behöver ju också ha pass mer än vad han behöver anser jag. Jag är fortfarande upprörd över hans agerande men måste snart släppa det för det lönar sig inte att reta upp sig på det heller. Nej jag hoppas verkligen att jag slipper träffa sådana personer som han i framtiden.

-finula, irriterad på giriga människor-

Inga kommentarer: