måndag 25 juni 2007

kommunicera mera!


De senaste dagarna har min mobiltelefon gått varm. Mina vänner har ringt och klagat på sina respektive och jag, ja jag misstänker att jag agerat som en soptipp eller klagomur välj själv. Jag gör det gärna för jag förstår mina vänner till hundra procent för det de säger och berättar är begripligt och ibland fruktansvärt. Det jag däremot inte förstår det är det att de inte pratar med sina respektive om dessa saker. Varför kommunicerar inte folk med varandra i ett förhållande? När jag försöker lägga fram detta på snyggt sätt så förstår jag att de inte provat utan utgår från att den andra parten inte skulle förstå. Så jag lyssnar mest, för kommer jag med några råd så låter det ungefär såhär att ja lätt för dig att säga finula för du har inget förhållande. Nej tack för den passningen men jag vet att de inte menar det på ett elakt sätt de är bara frustrerade.

Om det nu är så där hemskt att ha ett förhållande vet jag inte heller om jag vill ha något för jag vill kunna kommunicera med den jag är tillsammans med. Att nå fram till varandra kanske inte alltid fungerar men att kunna tala, jag menar kom igen du har en mun just därför att du ska kunna använda den! Det är det jag säger också till mina vänner men de vågar inte för de tror som sagt var inte att den andre skulle förstå riktigt vad det var de menade. Nehe nej men att sitta och idiotförklara den andra det funkar bra då eller?! Visst att det är jobbigt att ta upp vissa ämnen men det är en del av livet i stort. Ibland måste man ta sig själv i kragen och göra saker man kanske inte drömmer om att göra utan gör för att det är nödvändigt. Lite som att gå till jobbet utan att direkt längta dit eller tvätta kläder, hur många är det som älskar den sysslan?

En av mina vänners partner tränar som ett gnu, han tränar hela tiden skulle jag kunna tänka mig och ser förvisso vältränad ut men har världens taskigaste attityd. Han sitter och berättar för min kära vän att hon ser tjock ut och att hon inte borde äta så mycket i och med att hon inte tränar och det accepterar hon. Skulle någon sitta och tracka ner på mig skulle jag gå på en gång men det kanske beror på att jag inte tar någons skit. Om han nu vill träna så är det ett val som han har gjort, hon behöver väl inte träna för det! Föresten så är inte min kompis tjock heller hon ser helt normal ut. När hon ringer och berättar det för mig så blir jag så förbannad att jag bara vill gå dit och skrika på honom men det gör jag inte. Jag har ingen rätt att lägga mig i deras förhållande så är det bara. Jag säger åt henne att prata med honom och då får jag till svar att jag kan inte för jag är ju lite mullig. Hmpf jag hoppas att hon en dag kommer förstå att det inte är okej att någon trackar ner en sådär och pratar med honom men tills dess håller jag tyst för som sagt hur vet jag hur man ska göra och inte göra i ett förhållande för jag har ju inget själv.

visst ingen är perfekt och det finns alltid fel som kan hittas om man söker efter de. Det man letar efter är ofta det man finner. Försök hellre att se det som är bra än att sitta och grubbla över saker du inte kan göra något åt. Det jag vill säga till mina kära vänner är att jag lyssnar gärna men jag kan inte lösa era problem så kommunicera mera med de som är berörda!

-finula, slår ett slag för kommunikation-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju mina apor! ^_^

finula sa...

Mizaru: ja jag lånade de lite bara är det lugnt eller.. ;p