torsdag 14 juni 2007

Larmknappar och larmtelefoner...

På mitt jobb har alla vårdtagare larmknappar. Den sitter antingen runt halsen eller på handleden. Ibland undrar jag vad de tror att larmknappen är till för? Jag skulle våga påstå att jag tycker att larmar man så är det bråttom då är det något som har hänt! Men nej då det tycker inte vårdtagarna. De tycker att det är så trevligt när vi kommer att de larmar mer än gärna OCH ofta. Att detta ställer till problem för oss som jobbar det verkar inte röra de i ryggen, utan de tycker att det är så trevligt att vi kommer så de glömmer bort vad det var de larmade för. Sen finns det även tillfällen när det har hänt något men detta är ganska sällsynt i varje fall på dagtid, de flesta olyckor kommer på kvällstid och natten. Detta är väl inte heller konstigt med tanke på att de ska sova då och är förmodligen ännu ostadigare på benen än då de är pigga mitt på dagen.

Vi har bara två larmtelefoner även om vi ska vara elva personal, en som vi kallar för inne telefonen och en som vi kallar för ute telefonen, dessa två telefoner tar emot alla larmen. Det är meningen att de som har de två telefonerna ska ringa till de övriga men hur ska man hinna ringa runt till alla de resterande 11 telefoner på den halvtimme man har på sig att utföra larmet. Ja det är väl tur att det inte är riktigt allvarliga larm som kommer då?

Det är ett heltidsjobb att bara ringa runt till de övriga telefonerna det kan jag lova! Idag så tog jag emot 16 larm, när telefonen ringde för den 16onde gången hade jag lust att spola ner den i toaletten men det gjorde jag så klart inte. Nej utan jag svarade med min kvittriga och hypertrevliga röst! I morgon ska jag inte ta den telefonen nej jag vill ha 09an... den ringer ingen till jag lovar ingen. Sen att min chef har bestämt sig för att vi ska köra underbemannat också när någon är sjuk gör inte saken bättre det kan jag lova! Hon tycker att vi ska klara av jobbet ändå även om det saknas tre personer, sen att man mitt i grötkokandet frågar hur de mår och hur de har sovit gör inget tycker hon. Vi hann inte ens sitta fem minuter hos vårdtagarna för att umgås nej det var bara snabbt in och snabbt ut som gällde idag. Tur att jag inte glömde bort att göra något viktigt idag. Omvårdnad undra om min chef vet vad det är förnågot? Förmodligen inte.

Ett av de roligaste larmen jag tog emot idag var i allafall från en gammal dam som aldrig larmar, som tur var sa hon inte något heller när larmcentralen frågade vad hon ville. När jag kom till henne stressad som bara den log hon bara och sa, jag ville bara veta vilken tid ni kommer till mig idag. Eh alltså jag är här nu fick jag fram och bråkade inombords, inte kan man skrika på de heller. Ja du jag älskar det här jobbet, i allafall ibland.

-en trött och frustrerad finula-

3 kommentarer:

Hanna sa...

Vi hade en tant som larmade när hon hade för lite juice i glaset, inte för att hon var mer törstig utan för att hon ville ha juicen på rätt nivå!!

Duktiga Annika sa...

Mina larmar för att kolla så att larmet fungerar. Sen måste man göra om det eftersom det kanske gick sönder sist man larmade.

finula sa...

Hanna: Den var nästan ännu bättre :) det är klart att juicen måste vara på rätt nivå.. hehe

Duktiga annika: Ja du det där med att larma ifall larmet är trasigt och sen prova igen den är nästan bäst.. hehe