måndag 6 augusti 2007

Gotland


Gotland är ett vackert ställe och nästa år ska jag stanna där två veckor. Jag och vännen funderar på att åka på cykelsemester och cykla runt Gotland. Ja det var mitt förslag, eh någon som är förvånad? Däremot så visade det sig att Solsäkra Gotland var ett mindre solsäkert ställe, tur att jag tog med mig paraply. Den gjorde däremot inte livet lätt för mina jeans och andra byxor i och med att klant finula bestämt sig för att snubbla omkring och vara så tankspridd att jag gick rakt in i vattenpölarna. Så vad spelade det för roll om jag hade ett paraply eller inte? Detta resulterade i att min vän E fick ont i magen av allt skrattande. Som tur är så bjuder jag rejält på mina egna klantigheter. Tre fina dagar, två regniga och resten bara molniga gjorde att jag eller vi trivdes som fisken i vattnet. Min vän E brände sin vita näsa så pass att det blev vattenblåsor på den. Det gjorde bergis ont! Jag fick en lite röd nacke men annars klarade jag mig från att bränna mig. Jag är inte den som bränner mig i första taget. ;)

Ingen av våra dagar var den andra lik. Jag hade verkligen en helt underbar semester och min väns hemstad eller barndomsställe var helt fantastisk. Jag såg hela Visby och det var otroligt vackert, där skulle jag kunna trivas ett längre tag. Kanske inte hela mitt liv men ett litet tag. Pågrund av det äckliga regnet åkte vi inte till fårö men jag får åka dit nästa år med henne. Jag hade nog världens bästa guide för hon kunde ju berätta lite intressanta saker också

I slutet av veckan fick jag enorm hemlängtan. Jag gick omkring och bara längtade bort till min egna lilla vrå. Tänk att bara sätta sig ett tag i ensamhet!? Det var då vi bestämde att vi skulle vara för oss själva ett tag och det var jätteskönt. Jag tog en långpromenad och bara gick och rensade huvudet med hjälp av musik. Jag är en sån som måste vara själv ibland jag måste få andas för mig själv för att sedan fungera med andra. Det är inte för att jag tycker att det är jobbigt att umgås med min kära E utan för att jag måste få vara ifred och känna. Min kära vän E bestämde sig för att sova under tiden, det behövdes kanske. Sen kunde vi umgås igen, och all längtan att vara ensam var som bortblåst. Jag älskar att umgås med människor som förstår mig och förstår att jag måste vara ensam ibland.

Sista dagen åkte vi och hälsade på E:s syster och systerns man som nyligen köpt en villa. Den var helt fantastisk och trädgården som hörde till var inte helt illa den heller. Det var visserligen mycket att göra i villan men det har de säkert inget emot, för de satt glatt och berättade vad de skulle göra och hur det skulle se ut när vi kom dit nästa år och hälsade på. Jag satt där i trädgården och kände mig som den ensammaste människan på jorden. För alla var tillsammans med någon förutom jag. Min vän E satt också och berättade att hon och hennes sambo letar efter hus. Jag vred på min otåligt i min stol och tänkte att fråga inte mig fråga inte mig. Det gjorde de inte heller och jag tyckte om de redan lite mer.

Hemresan gick bra, E:s sambo körde mig till älvsjö så att jag skulle komma hem lite fortare, och den snälla spärrvakten sket i att ta betalt så att jag skulle hinna med tåget. Tänk att det finns så snälla människor med!

-finula, nöjd med semestern-

Inga kommentarer: