måndag 23 juli 2007

Ett till liv?

Jag måste erkänna en sak. Jag har dödsångest, jag fruktar den dagen jag ska dö. Jag skrev tidigare att jag är helt säker på att jag kommer dö i en bilolycka eller säker och säker det kommer troligtvis bli så. Men vad händer sen? Vad händer när vi dör? Blir det något mer eller ligger vi bara där och blir maskätna? En del tror att det kommer mer att det blir ett nytt liv efter det här. Vissa tror att man kan påverka det näst kommande livet genom att vara så god som möjligt i det här livet. Det vill jag gärna tro på. Tänk om det inte blir så då? Tänk om det tar slut? Det kan bara inte ta slut. Det finns de som tycker att deras liv här är så meningslöst och tungt att de själva försöker göra slut på det, men om det kommer ett nytt liv efter det här så verkar det ganska meningslöst eller?

Ja hur som helst så är det inte så att jag varje dag går omkring och tänker på döden och hur det kommer kännas att ta sina sista andetag för det skulle göra mitt liv ganska jobbigt och svart. Nej anledningen är att vi har en som håller på att dö på jobbet just nu, och det är jag som ska gå dit dag efter dag besök efter besök. Jag med min klump i magen och hon med sin. Det är så hemskt att se henne ligga där och veta att nästa gång jag kommer dit kanske hon inte finns längre då kanske hon har gått vidare till något annat. Det är då jag inser att jag är för blödig för sådana här yrken, det krävs mer det krävs styrka som heter duga. I dag när jag var där på mitt sista besök så sa jag att vi ses i morgon och då vände hon blicken mot mig och sa att och vi inte ses så ska du veta att du är så snäll. Då brast mitt hjärta men jag visade inte det för någon inte förrän jag kom hem.

Vad händer när vi dör? Finns det mer, eller är det bara struntprat så att vi inte ska vara så rädda? Eller ja alla är inte rädda det finns de som vill dö för de har så ont, eller dö kanske de inte vill men de vill inte känna smärta. Ibland tycker jag att det är inhumant att hålla vissa människor i liv, det blir till vilket pris som helst. Då tycker jag att det ibland vore bäst att låta de somna in det är ju det vi gör med djur. Nu är ju inte djur och människor riktigt samma sak men samtidigt så är det det.

Så snälla svara mig vad händer sen när vi dör? Någon?

-finula, funderar på livet efter döden-

4 kommentarer:

Hanna sa...

Jag skulle inte kunna leva en dag om jag inte var övertygad om att det döden inte är slutet! Det känns alldeles för otroligt att något så stort som livet bara skulle ta slut...

Heffa sa...

Och jag tänkte bli maskmat.. Kanske något annat småkryp vill ha mig också. Icke att förglömma att jag är anmäld till Socialstyrelsen att jag donerar organ, annan vävnad samt att jag erbjuder min kropp för medicinsk forskning och utbildning. Så jag kommer inte leva vidare efter döden annat än som kanske ett organ i någon annan!!

Ses snart!

Kram

Hanna sa...

Jag ser inget hinder att man inte kan göra båda delarna, det tänker nämligen jag :)

finula sa...

Tänkte bara medela att tanten är död nu. Det känns lite skumt men jag slapp se henne död. Hon flyttade i fredags i söndags avled hon. Sorgen finns där inte så stark men den finns. Skumt jag kände ju inte henne så väl ändå?
Men tack för era tankar angående döden.